نشست استاندار خراسان رضوی با دختران نخبه استان روز «شنبه» به‌عنوان روز تعطیل، جایگزین «پنجشنبه» شد وزیر خارجه بر تسریع اجرای توافقات روسای جمهور ایران و تاجیکستان تاکید کرد سخنگوی شورای نگهبان از برگزاری انتخابات در ۸ حوزه انتخابیه به صورت تمام الکترونیک خبرداد فرمانده گروه ۴۴۴ مهندسی رزمی: امنیت پایدار سطح کشور مدیون جانفشانی‌های شهدا است آیت‌الله علم‌الهدی: مادر محور هویت‌آفرین خانواده است | تربیت و انسان‌سازی، رسالت ذاتی هلال احمر فرمانده نیروی زمینی ارتش: برآورد کرده‌ایم انسداد مرز شرق کشور در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پایان برسد سرلشکر موسوی در مشهد: با عملیات وعده صادق و طوفان‌الاقصی عمر رژیم صهیونیستی زودتر به پایان خواهد رسید + ویدیو نماینده تل‌آویو در سازمان ملل: آیا اکنون زمان مناسبی برای اعمال محدودیت‌ بر تسلیحات اسرائیل است؟ تروریست‌ها هفت کارگر پاکستانی را در گوادر کشتند دیدار جمعی از قاریان قرآن عازم حج تمتع با رهبر معظم انقلاب اسلامی + فیلم آیت‌الله علم‌الهدی: تولد فرزند، نقطه عطف زندگی زناشویی است | «فرهنگ‌سازی» و «حمایت»، دو راه حل بحران افزایش سن ازدواج طرح سامان‌دهی کارکنان دولت یکشنبه (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) در کمیسیون اجتماعی بررسی می‌شود تمایل ۵ کشور اروپایی برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین اردوغان: اسرائیل در تلاش است جنگ را به کل منطقه گسترش دهد آمادگی ۱۸ هزار و ۶۰۰ عامل اجرایی برای برگزاری دور دوم انتخابات در خراسان‌رضوی + فیلم سخنگوی وزارت خارجه روسیه: زلنسکی خائن است رئیس‌جمهور چین وارد بوداپست شد اعتراف بایدن به استفاده از بمب‌های آمریکایی برای کشتار غیرنظامیان در غزه وزارت ارتباطات از ارائه ۵۰۰ خدمت دولتی به صورت هوشمند خبرداد
سرخط خبرها

سفیر ایران در عمان: پایه اصلی توافق تهران – ریاض در عمان بنا نهاده شد| میل آمریکا به توافق جدی نیست

  • کد خبر: ۱۶۴۱۸۳
  • ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۴
سفیر ایران در عمان: پایه اصلی توافق تهران – ریاض در عمان بنا نهاده شد| میل آمریکا به توافق جدی نیست
سفیر ایران در عمان با اشاره به نقش آفرینی عمان در از سرگیری روابط ایران با عربستان و بحرین، گفت: پایه اصلی توافق تهران – ریاض در عمان بنا نهاده شد است، نقش خیرخوانه عمان در بهبود روابط ایران و بحرین نیز مشهود است.

به گزارش شهرآرانیوز، علی نجفی خوشرودی در خصوص نقش عمان در توافق ایران و عربستان و ادامه نقش آفرینی عمان برای از سرگیری روابط ایران و بحرین، گفت: عمان همواره در بسیاری از موضوعات مرتبط با سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نقش حکیمانه و خیرخواهانه‌ای داشته است لذا اعتماد متقابل بین دو کشور وجود دارد.

سفیر ایران در عمان با تاکید بر اینکه منطقه و دنیا به ایفای این نقش خردمندانه و خیرخوانه عمان نیازمند است، افزود: عمان در توسعه و بهبود روابط بین کشور‌های منطقه از جمله از سرگیری روابط ایران و عربستان عمان نقش موثری ایفا کرده است، در بحث عربستان سه جلسه مذاکرات در عمان برگزار شده و اغراق نیست که بگویم در کنار مذاکرات بغداد و در نهایت در پکن، پایه اصلی توافق تهران – ریاض در عمان بنا نهاده شده است.

وی با اشاره به نقش خیرخوانه عمان در بهبود روابط ایران و بحرین، اظهار کرد: در همین راستا تیم فنی و کارشناسی از وزارت امورخارجه کشورمان به منامه برای بازدید از اماکن دیپلماتیک ایران عزیمت کرد، سپس هیات پارلمانی ایران برای شرکت در اجلاس IPU به بحرین رفت. در چارچوب سیاست همسایگی دولت ایران و اولویت روابط با همسایگان انتظار داریم که روابطمان با کشور‌های منطقه به سمت اعتلا و ارتقاء پیش رود.

نجفی‌خوشرودی در خصوص اقدامات سفارت ایران در عمان در راستای توسعه دیپلماسی اقتصادی، گفت: توسعه روابط اقتصادی به عنوان یک اولویت برای ما مطرح است، ما روابط سیاسی ممتازی با عمان داریم هرچند روابط اقتصادی هم پایه مناسبات سیاسی رشد نکرده است، اما در این مدت حجم مبادلات تجاری ما سه برابر رشد کرده است و از مبلغ حدود ۶۸۰ میلیون دلار به ۲ میلیارد دلار رسیده است البته ظرفیت‌ها به مراتب بیشتر است.

سفیر کشورمان در عمان با بیان اینکه این موضوع به طور ویژه در سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسقط مورد توجه است، گفت: با توسعه مناسبات سعی کردیم که بخش‌های خصوصی کشور را تسهیل و تشویق کنیم و از طریق حضور در نمایشگاه‌هایی که برپا می‌شود، فضا‌هایی برای هیات‌های تجاری بخش خصوصی یجاد کردیم، همچنین توسعه ارتباطات اتاق‌های بازرگانی دو کشور و همینطور نشست‌های تجاری را در دستور داشتیم و دنبال می‌کنیم.

وی تاکید کرد: در سفارت ایران همیشه به روی سرمایه‌گذاران باز است. ما در هر هفته به طور میانگین با ۲۰ تا ۳۰ ایرانی مقیم در عمان یا ایرانیانی که به این کشور سفر می‌کنند و به خصوص با کسانی که دنبال فعالیت اقتصادی و تجاری هستند، دیدار داریم. همچنین در تلاشیم تا با دادن مشورت‌های فنی و کارشناسی به این افراد به توسعه ارتباطات و همکاری‌های تجاری بخش‌های خصوص با سلطنت عمان کمک کنیم.

نجفی خوشرودی در ادامه و در پاسخ به سوال دیگری در خصوص مذاکرات برجام و پیام‌هایی که بین ایران و امریکا رد و بدل می‌شود، گفت: جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه میز مذاکره را ترک نکرده است. عمان در شکل گیری توافق هسته‌ای و برجام از سال ۲۰۱۵ نقش موثری داشته است، نقش خیرخواهانه و معقولانه عمان همیشه با اعتماد از سوی ایران مورد استقبال قرار گرفته است، اما به نظر طرف آمریکایی هر بار این مسائل را به موضوعی پیوند می‌زند و به نظر در میل به توافق جدی نباشد کما اینکه برجام مورد توافق قرار گرفت و ترامپ از آن خارج شد و بعد دولت بایدن هم علی رغم اینکه گفت می‌خواهد به توافق برگردد، اما در عمل اراده‌ای مشاهده نشده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->